Logo Østofte Landsbyordning

Fokusområder/indsatser

I Østofte Landsbyordning har vi  en unik mulighed for at skabe glidende overgange fra dagpleje til børnehave og skole/ SFO.

For at sikre den bedst mulige udvikling og trivsel hos det enkelte barn arbejder vi bl.a. med:

• At dagplejerne fast kommer i legestue, hver onsdag i børnehaven.
  • At der er gæstepladser for dagplejebørn i børnehaven.
  • At personale fra SFO kommer med i børnehaven.
  • At personale fra børnehaven er med i 00. kl.
  • At SFO personale kommer med i skole i de vigtige overgange fra 00. kl. til 0. kl.
  • At der er sampasning mellem dagpleje, børnehave og SFO.
  • At Mellemtrinslærerne har overgangstimer i 3. kl.
  • At der er fælles morgensang for alle i Østofte Landsbyordning.
  • At der er fokus på Co-teaching og inddragelse af Mellemformer.
  • Indførelse af arbejdsmetoden "Det tænkende klasserum"

Alt sammen for at gøre børnene kendte og trygge ved det personale de møder. Det er vores børn! Derfor holder vi også fælles personalemøder for alle ansatte i landsbyordningen, hvor vi bl.a. har arbejdet med SMART mål med fokus på overgange for at se de muligheder, der åbner sig i en landsbyordning ved at arbejde på tværs af hele landsbyordningen.

Vi anser trivsel som det grundlæggende fundament for en stærk landsbyordning. Vi har derfor prioriteret midler til at sikre opmærksomhed på børnenes/elevernes adfærd, kontakt og trivsel. Opmærksomheden har bl.a. resulteret i, at vi har oprettet en legepatrulje. Østofte Landsbyordning er derudover Red Barnet Ambassadører.

Vi bruger i hverdagen Red Barnets materialer i vores trivselsarbejde: ”Fri for mobberi” i dagpleje, børnehave og Indskolingen og bruger materialet ”Stærke Sammen” på Mellemtrinet. Som en del af vores samarbejde med Red Barnet afholder vi en gang om året et Venskabsløb.

Vi deltager også årligt i Børnekonventionsugen og slutter ugen af med at fejre Børnekonventionen.

En god trivsel i Landsbyordningen er ligeledes det første værn mod fravær blandt eleverne og dette helt fra dagpleje til 6. kl.

I Østofte Landsbyordning er vi klar over, at en stærk lokal profil er alfa og omega for en succesrig landsbyordning. Vi har bl.a. indledt et samarbejde med det lokale bylaug (sportsforeninger, Møllelaug, madklubber osv.) som også afholder deres bestyrelsesmøder på skolen sammen med landsbyordningslederen. Sammen med landsbylauget har vi planlagt at holde byfest for hele Østofte/ Nørreballe for at signalere en stærk sammenhængskraft. Derudover har vi også indledt en godt samarbejde med den lokale kirke, hvilket udover diverse arrangementer også betyder, at vi deler nyheder i hinandens nyhedsbreve.

Vi har gradvis arbejdet med vores naturprofil, for at skabe en styrkelse af naturfagene gennem en mere praktisk tilgang. Østofte Landsbyordning er i 2023 blevet medlem af Grøn Skole, og vi har i samarbejde med Landsbylauget og "Vild med vilje" fra Lolland Kommune fået mulighed for at passe og pleje en naturgrund midt i Østofte.

På grunden overfor skolens matrikel er der anlagt en motoriklegeplads, bålplads, naturområde med paddehul og grønne områder, der skal tiltrække dyrelivet. Et projekt som forventes at give glæde og gavn for både Østofte Landsbyordning, Specialskolen og fritidsbrugere i lokalsamfundet.