Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Arkiv

Ny hjælper på Østofte Landskole.

Østofte skole har fået en ny hjælper, Roberta. Hun er et pragteksemplar af racen, robot med hjul, og er i disse dage ansat på prøve hos Mellemtrinnet.
   Roberta kan ved egen, læs elevens, kraft bevæge sig rundt i lokalet og derved skabe et bedre og mere optimalt læringsrum for den elev, der ikke er, en del af den fysiske undervisning i klassen, men kan modtage undervisning virtuelt. 
Roberta er udstyret med en lille holder til mobiltelefonen, som er forbindelsesleddet mellem skole og hjem. Hjemmefra kan eleven trykke på en knap, og der dukker en finger op på skærmen, som var man fysisk til stede i klassen. 
Mellemtrinnet har haft stor glæde af Roberta, som en aktiv deltager i undervisningen, også når hun til tider kommer på overarbejde - med de udfordringer, der nogle gange opstår, når it er på banen.
Sidste nye opdatering er, at der er sket familie forøgelse og Roberta har fået en makker - Robert.
 

Uge 41 - 2020

Så blev efterårsferien skudt i gang på Landsbyordningen Østofte skole med det årlige motionsløb. Børn fra alle klasser, Børnehaven og Dagplejen deltog, i år, i et anderledes løb, der blev afholdt på skolens grund og i den omgivende by, i bedste Corona style. 
Det var glade børn, der fredag morgen mødte op til at kunne deltage i opvarmningen til Motionsløbets tre forskellige ruter. I år var den ene rute en cykelrute, et nyt tiltag Mellemtrinnet kunne benytte sig af. Der blev hele dagen holdt godt øje med alle, rundt omkring på gader og stræder, og mange mindre elever fik følgeskab af voksne. 
Til frokosttid var der en lille anretning til alle deltagende med en lækker bolle, et æble, rosiner og en juice, og en del elever holdt picnic i grøftekanten undervejs på cykelruten. 
Løbene blev afsluttet med præmier til både Indskoling og Mellemtrin for længst tilbagelagt distance.
I alt løb eleverne fra Landsbyordningen Østofte 1369,85 km.
Alt i alt en fantastisk dag med aktive og engageret børn og voksne med højt humør og dejligt vejr. 

Uge 43 - 2020

Der er nu valgt elever til elevrådet, og de er gået i gang med arbejdet med krum hals. Formanden for elevrådet og næstformanden har været på besøg i Indskolingen, for at fortælle om deres arbejdsopgaver og tage temperaturen på elevernes trivsel i de små klasser, der ikke er repræsenteret i elevrådet.

Uge 44-2020

Mellemtrinnet fik besøg i dag af Copenhagen Phil.  En strygerkvartet underholdte eleverne i 6. klasse med en flot opvisning af klassisk musik og en trio af blæseinstrumenter tog sig af underholdningen til 4. og 5. klassetrin. Alt i alt en fantastisk oplevelse, hvor eleverne fik mulighed for at være tæt på en gruppe musikere, der leverede en alsidig og inspirerende musikoplevelse, samt muligheden for at have en dybdegående samtale med alle musikerne.

Uge 45 - 2020

I den kommende tid arbejdes der på højtryk med at gøre et lokale klar i Indskolingen til brug for både skole og SFO. Der er indkøbt nye møbler, som forventes leveret fra uge 47, og alle venter spændt på, at vi kan tage lokale og møbler i brug.

Uge 47 -2020

0.klasse har lave en frise med Alle børn har ret til at gå i skole.

Det har lavet bogstaver i perler med sætningen Alle børn har ret til at gå i skole samt en masse glade perleansigter.

Alle børn har lavet en foldebog som er en ugle, I den har det tegnet en rettighed og et ønske.

Eleverne har arbejdet med børns rettigheder og fordybet sig i, at have ret til at gå i skole samt at retten til at bestemme over egen krop.

Ugen sluttede med  et Bamseven besøg samt hygge med  film, popcorn, slikpinde og juice

uge 48 -2020

I den kommende tid arbejdes der ihærdigt på at færdiggøre et lokale i Indskolingen, da SFO Lama er med i et projekt med Lolland Bibliotekerne omkring Læselyst. Projektet henvender sig til alle børn og er drevet af børnenes lyst til at
læse og opleve alt det vidunderlige i bøgernes verden.
I samarbejde med 0.-3. klasses eleverne og Lolland Bibliotekerne er der indkøbt bøger og indrettet et læsehjørne.
På billedet er det 0. og 1. kl. der deltager.
Forløb for 2.-3. klasse sker i starten af 2021.

 

Det er næsten som at få julegaver, var ordene fra nogle børn fra Indskolingen, da de så de mange møbler, som var bestilt til både Indskoling og Mellemtrin. Eleverne, på Mellemtrinnet, har været med til at indrettet deres klasselokale som et godt bud på, hvordan man kan tænke undervisning i 2020. Der er arbejdsstationer for både siddende og stående, mange læsehjørner og samlingssteder for enkelte og grupper. En ny storskærm blev da også hængt op i Indskolingen, i vores fælles mødested, Hullet.  Det bliver spændende at tage hul på et nyt år og en lidt anderledes måde at arbejde på.

uge 49 - 2020

Denne uge startede mandag med at der blev klippet og klistret på hele skolen. Den årlige klippe/klistre dag er en dag som vores elever ser frem til. Der blev pyntet i alle klasser og dørene i Indskolingen var ekstra pyntet i år med mange flotte motiver. Undervejs blev der serveret lune æbleskiver til stor glæde for alle.

Fra Østofte Landsbyordning er der også tradition for, at børnene fra børnehaven og dagplejerne går til møllen for at vække julemanden. 

Han snorkede rigtig meget og var lidt svær at vække. Børnene måtte kalde flere gange.

Han kom frem med sin dyne og fortalte børnene, at han tidligere havde været forbi børnehaven og havde sat en sæk til børnene, med lidt godter i.

Uge 50 -2020

Vi fik i denne uge mulighed for, fredag, at komme i teateret inden Coronarestriktionerne for alvor slog igennem igen. Stykket var Cirkus Saragossa og spillestedet var Masken. 

Det blev en fantastisk oplevelse for vores elever, der var med fra 0. kl - 4.kl. Alle elever og lærere var instrueret i, hvordan man overholdte restriktionerne, og fra Masken var der udarbejdet et program, så alle vidste besked om de forskellige tiltag. Dejligt, at vi fik muligheden, inden der blev lukket ned kl. 16

Uge 51 -2020

Tirsdag d. 15. december var en længe ventet dag. Skolen fik møbler til skolegården. Der var indkøbt 4 overdækkede borde-bænke sæt til indskolingen og Mellemtrinnet. 
Det bliver dejlige arbejdssteder når vi får lidt varmere vejr, men mon ikke de bliver taget i brug med det samme. 

Uge 2 -2021

Her et lille stemningsbillede fra Østofte Landsbyordning i Coronatid. Her holdes der pause i den daglige nødundervisning. Trods mange udfordringer og restriktioner ser vi nogle glade elever, der møder op til nødundervisningen og pasningen af engageret lærere og pædagoger.

Uge 6

Så kom dagen, hvor vores elever fra 0-4. klasse kom tilbage til skolen. Ind af dørene strømmede elever til alle klasser med store smil og højt humør, klar til at møde kammerater og lærere og indtage deres sædvanlige plads i klassen. Der er højt humør over hele linjen, da de blev introduceret til nogle anderledes dage på skolebænken præget af leg og samvær.

Uge 8

Efter en endt vinterferie er 0.-4. klasse igen begyndt i skole. Det er nogle glade elever vi har fået tilbage, med mod på at tage hul på meget nyt. Der er stadig stor fokus på hygiejne, og at eleverne kommer godt i gang med både at få opfrisket venskaberne, men også komme tilbage til bøgerne. Vi ser alle frem til, at vi også får vores 5. og 6. årgang tilbage på skolen.

På billedet er det 1. klasse, der har arbejdet med at konstruere påklædningsdukker.

Uge 9

Uge 9 blev ugen, hvor vi tog de nye legekasser i brug. Der var indkøbt nyt legetøj til Indskolingen til alle legeområder. Kasserne var udtænkt på en sådan måde, at legetøjet skulle passe til legeområdet, så der var mulighed for løbende at stifte bekendtskab med forskellige lege og muligheder.

Uge 10

Uge 10 blev ugen, hvor der kom melding om en større åbning for vores 5. og 6. klasses elever. De skal tilbage til skolen, i første omgang 1 dag om ugen, mens vi venter på, at der gives tilladelse til, at der åbnes op for, at eleverne kan få den fulde skoledag tilbage. Der arbejdes på højtryk for at lave forskellige tiltag, så undervisningen kan foregå udendørs, og under tag, hvis vejret ikke skulle arte sig.

Uge 11. 

I uge 11 var gensynet stort mellem eleverne fra 5. og 6. klasse. Der var åbnet op for, at de to klasser kunne møde til undervisning på hver deres ugedag. Alle sejl blev sat til for at skabe de bedste rammer, da undervisningen skulle foregå udendørs. Vores nyindkøbte bordebænkesæt med overdækning blev kørt i stilling, så der var mulighed for at sidde godt og lidt i læ. Begge dage forløb med godt vej og højt humør. Torsdagen blev brugt til praktisk arbejde til glæde for resten af skolen, og der blev afsluttet med lidt at varme sig på.

Uge 12

En påskeferie står for døren og på Østofte Landsbyordning blev det fejret med en alternativ dag i påskens tegn. Der blev klippet og klistret i klasserne og talt om traditioner og påskens historie. Dagen blev også brugt til at lege gamle lege, såsom æggeløb og trille æg. Der var ugens løb plantet karse, og det kom til sin ret, da der til frokost blev serveret et hårkogt æg og et stykke brød. Traditionen tro var alle også ude og lede efter æg til stor morskab for både børn og voksne.

Uge 14

Så blev det første skoledag for vores 00. klasse. En lille flok elever ventede spændt på at skoledagen skulle starte for første gang. Det blev også i år en noget anderledes skolestart, på grund af restriktioner, men alle kom godt fra start. Klasseværelset var pyntet, og der var personale fra både skole og børnehaven til stede. I år er der valgt, at der følger 1 personale med fra børnehaven, hver dag, for at give vores nye elever en tryg og rolig opstart.

I frikvartererne blev der leget på eget område og efter skoletid blev rumpecyklerne det store hit.

Uge 15

I denne uge er der fokus på forfatterskab når man kigger på undervisningen på Østofte Landsbyordning. Alle klasser arbejder ikke kun med læsning af forskellige tekster, men har også tilknyttet forskellige kreative indslag omkring den læste forfatter. På ovenstående billede er det 3. klasse, der har arbejdet med Hanne Kvist, og som man kan se af elevernes små bøger, omkring hendes forfatterskab, bærer det tydeligt præg af, at nogle af eleverne har ladet sig inspirere af hende fortid som grafisk designer.

Uge 16

Denne uge blev emnet forfatterskab afsluttet i Indskolingen. Mange flotte projekter er hængt op rundt omkring og viser de forskellige forfattere, der er blevet arbejdet med i begge uger. 

Ole Lund Kirkegaard har skabt inspiration til de flotte luftballoner, som er kreeret i 2. klasse med hjælp af vores dygtige billedkunstlærer i Indskolingen . Hanne Kvist har inspireret 3. klasse  til arbejdet med foldebøger og at lave et fysisk skab, med henvisning til ugernes emne, forfatterskab.

I 0. klasse var det H.C. Andersen og foldebøger omkring hans fortællinger, og i 1. klasse var der fokus på Astrid Lindgrens fortællinger om Pippi og Emil. 

Uge 17

Udeskole på Østofte Landsbyordning blev skudt i gang med et projekt fra vores forfatterskabsuger, hvor 5. klasse havde arbejdet med Bent Hallers kaskelotternes sang.

Planen er, at der skal bygges en kaskelothval og samtidig arbejdes med målestoksforhold. 

Når projektet er på plads, vil det blive hængt op i Indskolingen sammen med forskellige fisk, blæksprutter og vandmænd, der også er kreeret til formålet. 

Uge 18

Børnehaven havde fredag koncert  af Storstrømmens kammerensemble. Børnene havde op til koncerten øvet 2 sange. Det var: ”Jeg ved en lærkerede” og ”Solen er så rød mor”.
Det var en stor oplevelse at se og høre de forskellige instrumenter. 

uge 19

Der bygges på højtryk på Østofte Landsbyordning i øjeblikket. Mellemtrinnet er tilmeldt til OL i børnehøjde, Lego build the change, hvor vores elever skal arbejde med at skabe kreativitet og dialog omkring de olympiske værdier. Til det formål har skolen fået 10 kilo legoklodser. Opgaven skal efterfølgende uploades og der deltages i en landsdækkende konkurrence.

Uge 20

Der arbejdes stadig på højtryk med de forskellige discipliner, som Mellemtrinnet deltager med i skole Ol. Der bygges og danses på højtryk, og tiden er ved at være kort, til at få de sidste ting på plads. På billedet i toppen er det 5. klasse, som er i gang.

Uge 22

Der var fokus på skrald i undervisningen i både Indskolingen og på Mellemtrinnet i uge 15. Klasserne var rundt forskellige steder i byen, skolegården, legepladsen og omkring skoven for at indsamle skrald. Alt skralden bliver efterfølgende vejet, så vi finder en vinder af opgaven. Der blev gået til den med krum hals, opsamler stænger og handsker på hænderne. Fantastisk vejr og godt humør var med til at gøre dagene til nogle gode oplevelser og mange snakke undervejs.

Uge 24
Denne uge har været en noget anderledes uge for mange elever på Østofte Landsbyordning. Åbningen af de mange restriktioner har givet plads for at lave flere ture ud af huset. 

En af turene gik til Vordingborg, hvor 5. klasse skulle være arkæologer for en dag. Det bød på mange spændende opgaver, hvor en af dem var at lave en undersøgelse af opgravet jord. Der blev fundet mange spændende knogler, nogle kunne forklares med det samme og var rester fra dyr, andre blev overgivet til arkæologerne til videre forskning med en henvisning til, at de var fundet af Østofte Landsbyordning.  Alt i alt en utrolig spændende og begivenhedsrig dag.

 

uge 25

Sidste skoledag for 6. klasse blev afholdt mandag. Elever og forældre var inviteret til at tilbringe nogle timer sammen med Mellemtrinnets lærere og sige farvel inden rejsen går videre mod Borgerskolen. 

Dagen blev fejret med taler af elevrådets formand og klasselæreren, og efterfølgende spisning af pølser med diverse tilbehør, størstedelen lavet af eleverne. 

Onsdag var det Sct. Hans, som blev fejret af hele skolen med båltale af Tonni og efterfølgende afbrænding af bål og heks. Dagen blev afsluttet med leg i det gode vejr og en is.

Sidste skoledag på Østofte Landsbyordning blev afholdt lidt anderledes i år, men bestemt ikke af den kedelige slags. Indskolingen valgt at afhold vandkamp på den store græsplæne og det var de de store "shotguns" der blev taget i brug. Et utroligt festligt indslag, der helt sikker vil blive en tradition i de kommende år.

Dagen blev afsluttet med sommerferiesangen og og højt humør, da alle ønskede en god sommerferie og det skal der også lyde herfra.

Uge 32

Første skoledag efter sommerferien blev en fantastisk dag. Vores nye 0. klasse blev hilst velkommen af resten af skolen og der blev flaget og sunget - godt akkompagneret af vores nyansatte musiklærer Katrine. 

Det var dejligt at se så mange glade børn, der havde lyst til at tage hul på et nyt skoleår, med færre restriktioner i dagligdagen og større muligheder i at være sammen på tværs af alder og klassetrin. 

Uge 33

Denne uge har været en uge med fokus på at komme tilbage til skolen efter en endt sommerferie og diverse Corona-nedlukninger. Vi har været så heldige med vejret, at en stor del af undervisningen også har kunne foregå udendørs. Vi er nu ved at lade op til en masse aktiviteter, som skal foregå i næste uge. Der vil der være fokus på, at Mellemtrinnet tager på tur til Korsbæk, Bakken, for at stifte bekendtskab med alle  personerne, som de har mødt igennem 24 episoder af serien. 2. klasse tager til Nykøbing F. for at opleve Zoo og 6. klasse skal deltage i et projekt fra Novo Nordisk, hvor de får besøg af en forskerbus og skal lære om enzymer. Ugen afsluttes med en trivselsdag for hele landsbyordningen, hvor dagpleje og børnehaven også deltager.

Onsdag aften blev der stillet en stor lastbil op på skoles parkeringsplads, som indeholdt et mobilt laboratorium på 64 m2, så vores elever på Mellemtrinnet blev noget overrasket, da de onsdag aften vendte hjem efter en lang og våd dag på Bakken og besøget i Korsbæk.

Det var med stor spænding at de mødte op, torsdag morgen, for at deltage i en lang undervisningsdag, sammen med to forskere, fra Novo Nordisk.  Her kom 6. klasse igennem forskellige processer af, hvordan man kan arbejde med enzymer, og dagen bød både på teoretisk viden, men også i høj grad også på praktisk gøren. En fantastisk måde at få undervisningen, til at blive spændende og levende. Det var dejligt at få besøg af nogle inspirerende undervisere, og se vores elever blive fanget i det engagement og fornemme den fordybelse, som oplevelsen bød på.

Vi håber på at kunne deltage i et sådant projekt en anden gang. 

Uge 36

6. klasse var i denne uge en tur i Maribo for at deltage i atletikstævne sammen med elever fra 6.-8. årgang. Det blev en dag med mange gensyn fra gamle elever og mange nye bekendtskaber fra andre skoler. Vi var heldige med vejret, som bød på en fin sensommerdag.

Uge 37. 

På Østofte Landsbyordning har vi en fast aftale om, at man læser 20 minutter hver dag. I denne uge har vores læsevejleder haft opstart af et læse kursus i 3. klasse. Kurset har som udgangspunkt en varighed på 4 uger, hvor der er fokus på automatisering og hastighed.

På Mellemtrinnet er der skudt et nyt projekt i gang, Lolland Skriver, som styres af Lise Overgaard fra Absalon i sammen med alle lærerne på Mellemtrinnet. Lolland Skriver er, i samarbejde med Lolland kommune, et projekt, der skal styrke elevernes skrivefærdigheder.

Uge 38 blev ugen hvor 6. klasse fik indblik i, hvordan filmens verden fungerer. Østofte Landsbyordning lagde kulisser til indspilning af en spillefilm, som vi senere får lov til at se i biografen.

6. klasse var i den forbindelse udvalgt til at være statister og klasseværelset blev omdannet til en filmkulisse. Det blev en heldagsoplevelse, som gav mange gode snakke og en god historie at fortælle fremover.

Der er arbejdet med musik og sensommervisen i alle klasser på Østofte Landsbyordning. Katrine, vores musiklærer, fik også produceret en lille film, hvor eleverne fra 2. klasse har arbejdet med efteråret. Der er blevet talt om efterårets lyde og arbejdet med en levende sangtekst, hvor eleverne har skulle finde de billeder som passer til sangteksten.

Uge 39 blev også ugen hvor vi kunne byde vores nye leder af Østofte landsbyordning, Esben Nielsen, velkommen. Vi glæder os til det fremtidige samarbejde. 

Vejret var med 2. klasse, da de torsdag tog på tur til Zoo. Solen skinnede fra en skyfri himmel, luften var lun og dagen bød på mange gode oplevelser med dyr og kammerater. Et stort hit var også frikvarteret, som blev afholdt på legepladsens svævebane. Det var trætte børn, med røde kinder, vi fik med hjem den dag.

Uge 41. 

Traditionen tro sluttes ugen op til efterårsferien af med et motionsløb for hele Østofte landsbyordning. I år deltog der børn og voksne fra dagplejen, børnehaven og skolen. I stil med sidste års løb foregik det på arealerne omkring skolen og med forskellige længder på ruterne. De ældste klasser kunne, i lighed med sidste år, også deltage i en cykelrute. Det blev en dag med mange glade børn, der undervejs blev trakteret med lidt til ganen, og som en overraskelse blev der også i år givet medaljer, til alle der deltog - og præmier til de børn, fra både Indskoling og Mellemtrin, der havde løbet længst.

Uge 43 bød på besøg af musikgruppen Genklang. Denne gang var det børnehaven, som fik fornøjelsen af musikken.

Ugen bød også på håndboldstævne for 6. klasse om tirsdagen, hvor de tog til Sakskøbing for at møde andre skoler. Rygtet fortæller, at klassen kom på en 4. plads. 

Onsdag var 6. klasse på tur igen. Denne gang gik turen til Middelaldercenteret som en del af dannelsesrygsækken.

Uge 44

Denne uge blev på sin egen måde en milepæl i dagligdagen på Østofte Landsbyordning. Det var den første uge  i næsten 2 år med Corona restriktioner, andre daglige gøremål og udflugter, at alle elever var samlet på skolens grund.

Det har længe været et ønske om at få sat legekasser op i skolegården, til forskellige aktiviteter, og i denne uge blev det aktuelt. V har nu fået 2 store kasser, som skal fyldes med forskelligt udstyr til alle aldre

Planerne for uge 46 er så småt på plads, og vi glæder os til at skulle fejre Børnekonventionen, som fylder 30 år i den uge, men mere om dette senere.

Uge 45

Onsdag var 5. klasse på tur til Maribo. Det var en tværfaglig tur i dansk og N/T. I forbindelse med projektet, Lolland skriver, gik dagens opgave ud på at konstruere en tekst, der enten var en rejsebeskrivelse eller en beretning. Endemålet var at se den store trold, der er rejst i Bangs Have skoven,  et projekt af Thomas Damsbo, der har lavet 80 skulpturer i 10 forskellige lande. Materialet er genbrugstræ. Undervejs på turen blev der løbende drøftet bæredygtighed, æstetik, harmoni og konstruktion.

Uge 46

Østofte Landsbyordning summer af aktivitet på kryds og tværs af hele skolen. Denne uge er Børnekonventionsuge.

Der har denne gang været fokus på børns rettigheder og det sunde/gode liv. Alle klasser har arbejdet med børnekonventionens mål, og det har resulteret i, at alle klasser har lavet en lille udstilling. Indskolingen har haft fokus på madpakker og lavet en indsamling af medbragte snack, for efterfølgende at kunne visualisere, ved hjælp af sukkerknalder, hvor stort klassens sukkerindtag kunne være i en uge. Nogle klasser har arbejdet på tværs af klasser og sammen med deres "bamsevenner". 1. og 5. klassetrin har haft fokus på mad og billedet øverst på siden er resultatet af en af dagenes anstrengelser. 

Der har også i løbet af ugen været forskellige ture ud af huset og traditionen tro slutter vi ugen af med en fælles fest med hygge, sang, kage og popcorn.

Uge 47

I denne uge fik Østofte Landsbyordning besøg af duoen "Løgnhistorier." Det var en forestilling for både indskolingen og mellemtrinnet, som blev præsenteret af to skuespillere og musikere, der fortalte historier ud fra 3 malerier. Det blev til en meget levende forestilling, hvor elevernes fantasier blev en del af beretningen, til stor morskab for alle parter.

Uge 48

Denne uge blev skudt i gang med en klippe klistre dag. vi havde håbet, at det ville være en dag, hvor bedsteforældrene kunne deltage, med desværre kom Corona i vejen for dette projekt. 

Dagen blev dog afholdt alligevel, og alle klasser er nu pyntet på bedste vis med juletræer, guirlander, hjerter, stjerner og meget mere. Det var en rigtig hyggelig dag, der blev afsluttet med æbleskiver og lidt at drikke i klasserne.

Uge 49. -2021

Denne uge var en uge, der var set frem til. Planen var, at skolen skulle ind og se en aftenforestilling på Nørregade Teateret. En af vores elever fra 6. klasse spillede med i forestillingen Far til fire i sneen, så alle sejl var sat til. 

Desværre måtte vi aflyse forestillingen da Coronatallene var stigende i Lolland kommune, og med nye restriktioner fra regeringen må vi også se i øjnene, at sidste skoledag i dette år  er rykket frem til d. 14. december på Østofte Landsbyordning. Vi ser frem mod lysere tider og glæder os til at tage hul på det nye år med mange oplevelser og et samvær på tværs af alle klasser. 

Vi ønsker alle en rigtig glædelig jul og et godt og lykkebringende Nytår.

Uge 1. -2022

Efter en god juleferie er vi igen klar til at tage hul på et nyt år, med de restriktioner, der følger med, da Corona ikke har sluppet sit tag. 

Vi har fået selvtestningsudstyr til alle elever, og der vil fra uge 2 blive tilbudt PCR test til alle elever 2 gange og ugen. 

Alle elever, der mødte ind til undervisningen, havde gode fortællinger med fra jul og nytåret. 

Uge 2 -2022

I disse Coronatider er det godt at have kreative mennesker omkring sig. I denne uge er der ikke mange elever til stede, og så er det godt, at en kreativ billedkunstlærer kan være med til at sætte lidt kulør på hverdagen. 

Eleverne i Indskolingen har dag arbejdet med oliekridt og vandfarver, der også blev til tryllefarver, når man blandede dem. Malerierne bliver efterfølgende hængt op til fernisering rundt omkring i klasserne. 

Uge 3 -2022

Uge 3 blev næsten en kopi at uge 2. Der er få elever til stede i klasserne, da Corona stadig holder fast i sit indtog på Østofte Landsbyordning. Vi glæder os til, at hverdagen kommer til at se ud som før. Trods alt er humøret højt hos de fremmødte, og der bliver arbejdet og hygget i stor stil.

Uge 4

Så begyndte dagligdagen på Østofte Landsbyordning at se mere normal ud. Det ser ud til, at vi er ved at have knækket kurven, så vi igen kan vende tilbage til en hverdag vi kender. 

Der er højt humør over og et dejligt gå på mod, så vi afventer de sidste restriktioner kan hæves, og at eleverne igen kan blive blandet på tværs af fag og klasser. 

På billedet ovenover er det 4. klasse, der har Håndværk og design, og der arbejdes flittigt med at færdiggøre kreative projekter.

Uge 5.

Denne uge blev en uge, hvor klasserne igen var godt fyldt op af elever. Den normale skoledag er tilbage igen og der arbejdes på højtryk i alle klasser. Der er også gang i forberedelserne til næste uges undervisning, som byder på en uge med alternative dage afsluttet med at slå katten af tønden om fredagen - og så står vinterferien snart for døren. 

Uge 6 blev en anderledes uge med meget kreativ undervisning. Der var lagt op til en uge, hvor der blev arbejdet med materiale fra uge 6 - omhandlende grænser, kroppen, digital dannelse og meget mere. 

Fredag blev der afholdt fastelavn for hele skolen. Der var mange festligt udklædte børn, som mødte glade op den dag for både at lave fastelavnsris i klasserne og slå katten af tønden. Alt i alt en rigtig festlig dag, hvor en fastelavnsbolle blev til et kærkommen indslag.  

Uge 8

Onsdag var 6. klasse inviteret til Absalon i Vordingborg. Her skulle eleverne undervise de studerende i, hvordan man arbejder med at lave en avis sammen med en skoleklasse. Selve dagen bød på rigtig mange gode oplevelser, og der var en levende debat i de forskellige arbejdsgrupper. Der blev afsluttet på bedste manér med en god frokost på McDonalds. 

Uge 9 bød på flere begivenheder, både et sportsarrangement og en fælles alternativ dag for hele skolen

Vores 5. klasse skulle til høvdingebold-stævne, som blev afholdt på Østofte Landsbyordning. De havde en fantastisk dag med højt humør og gode oplevelser. 

Ugen blev afsluttet med Min skole min ven - dagen. Her blev der i alle klasser arbejdet med materiale fra Red Barnet. Undervisningsforløbet  er med til at give eleverne en forståelse for værdierne respekt, tolerance og omsorg

Dagen bød også på mange kreative indslag og forsidebilledet viser 2. klasses bud på et venskabstræ, pyntet med udsagn til, hvordan man får en bedre klasse og skole.

Uge 10 

Uge 10 bød på besøg fra Sct. Birgitta Skole til et floorball arrangement sammen med vores 2. klasse. Det blev en rigtig god dag, godt tilrettelagt af Kim fra Sct. Birgitta Skole. 

Der blev kæmpet på kryds og på tværs af de 9 hold, som de 2 klasser var delt op i, og vi kan med stolthed melde herfra, at vores 2. klasse løb med en 2. og en 3. plads. Godt kæmpet Østofte Landsbyordning.

Uge 11

Uge 11 og 12 byder på emnet "Forfatterskab." Rundt omkring i klasserne arbejdes der med forskellige forfattere.  Gennem de sidste år er der arbejdet med forfatterskab på en sådan måde, at man kommer rundt om flere forskellige forfattere i løbet af den tid man går i indskolingen. Eleverne skal derved stifte bekendtskab med både H. C. Andersen, Astrid Lindgren og Ole Lund Kirkegaard - bare for at nævne nogle.

Bød på flere forskellige oplevelser.

I forbindelse med dannelsesrygsækken, et projekt startet i 2019, skulle 1. Klasse, om torsdagen på tur til Fuglsang, hvor de skulle opleve Storstrøms Ensemble spille og fortælle historien om “Lille og Lykkekatten”. 1. Klasserne havde hjemmefra tegnet tegninger til historien, som nu er udstillet på Fuglsang. Det blev en dejlig tur og alle vendte hjem en  stor oplevelse rigere. 

Det var også ugen, hvor der blev samlet skrald i Østofte omegn. Bevæbnet med gule veste, handsker og gribetænger gik vores elever på jagt i oplandet efter skrald. Rygterne fortæller, at der blev indsamlet 46,9 kg, og at rekorden fra sidste år er blevet slået med mere end 10 kg. Fantastisk flot indsats af alle. 

Det blev også ugen, hvor vores 00.klasse startede på Østofte Landsbyordning. Det var elever, der mødte op, med højt humør og store forventninger- en skoletaske på ryggen og en forældre eller to i hænderne. Klasserummet var gjort klar efter alle kunstens regler, og i frikvarteret var det en fornøjelse at se, hvordan vores nye elever indtog legpladsen sammen med resten af elevgruppen. Stort velkommen til jer alle.